ZAJĘCIA POZALEKCYJNE


Rytmika w oddziale przedszkolnym

W trosce o umuzykalnienie naszych dzieci , odkrywanie w nich nowych pasji oraz dostarczenie im mnóstwa radości, zostały zorganizowane od września dla dzieci z klasy „0” zajęcia rytmiczne, prowadzone raz w tygodniu w sposób profesjonalny przez Panią Basię.
Rytmika jest metodą wychowania muzycznego, estetycznego i ogólnego. Poprzez aktywne formy obcowania z muzyką, jak: ruch, śpiew, improwizacja, wprowadza dziecko w świat muzyki, wyzwala dziecięce emocje i wyobraźnię.
Zajęcia z rytmiki :

  • uwrażliwiają i budują wyjątkową umiejętność reagowania na muzykę;
  • rozwijają sferę motoryczną i koordynację ciała;
  • kształtują słuch i głos poprzez ćwiczenia emisyjne śpiewu i dykcji;
  • uczą reagowania ciałem na elementy muzyki, rozwijają wyobraźnię i kreatywność;
  • pozwalają na kontakt z muzyką klasyczną i instrumentami muzycznymi.

Planowane zajęcia pozalekcyjne w klasach I, II i III w roku szkolnym 2013/2014

Klasa I

  • koło rozwoju indywidualnego *
  • język angielski **

Klasa II

  • szachy w szkole*
  • koło teatralne
  • język angielski **

Klasa III

  • koło regionalne
  • język angielski **
* zastrzega się możliwość zmiany
** dodatkowe obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Klasy I, II i III będą miały zaplanowane zajęcia w multimedialnym centrum bibliotecznym po 1 godz. w tygodniu.
Zajęcia odpłatne – Spotkania z muzyką ( 1 x m-c).

Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej

  1. zajęcia wyrównawcze
  2. zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
  3. zajęcia logopedyczne
  4. zajęcia socjoterapeutyczne


Zajęcia pozalekcyjne w klasach IV – VI
  • koło humanistyczne
  • koło szachowe
  • koło języka angielskiego
  • koło europejskie „Europejczyk to Ja”
  • koło informatyczne
  • koło kulinarne
  • koło artystyczno – taneczne
  • zajęcia z pedagogiem „Umiem się bawić i współpracować w grupie”

Zajęcia pozalekcyjne w klasach I – III
  • koło „Wiem, potrafię więcej”
  • koło matematyczno – przyrodnicze
  • koło biblioteczne „Spotkanie z lekturką”



Koło kulinarne

W roku szkolnym 2013_2014 w zajęciach koła kulinarnego uczestniczyli uczniowie klas IV, V oraz VI.

Na zajęciach koła spotykaliśmy się dziesięć razy w ciągu całego roku szkolnego.

Jesienią przygotowywaliśmy sałatki owocowe oraz warzywne z dostępnych sezonowych produktów.

Potem przyszła pora na pierogi: przygotowywaliśmy je od samego początku czyli robiliśmy różne farsze, robiliśmy ciasto, potem lepiliśmy pierogi a na koniec gotowaliśmy je i jedliśmy. Prze Świętami Bożego Narodzenia piekliśmy kruche ciasteczka, które następnie ozdabialiśmy kolorowymi lukrami. W okresie karnawału przyszedł czas na faworki, które dzieciom bardzo smakowały.

W lutym i marcu przygotowywaliśmy zapiekanki oraz różne rodzaje past do chleba.

Z kolei przed Wielkanocą piekliśmy mazurki i ozdabialiśmy je lukrem i bakaliami. W kwietniu przygotowaliśmy makaron z sosem warzywnym.

Na ostatnich zajęciach w tym roku szkolnym dzieci delektowały się owocami maczanymi w płynnej czekoladzie czyli owocowo- czekoladowym fondue.

Zajęcia te są przez dzieci bardzo lubiane i z ich relacji wynika, że poznane na zajęciach potrawy oraz przepisy, bardzo często są inspiracją do samodzielnych działań kulinarnych już w domu.

        
        
        



W Szkole Podstawowej w Małkowicach już drugi rok prowadzone są zajęcia koła kulinarnego.

Odbywają się one co drugi piątek i trwają dwie godziny lekcyjne, a jeśli jest taka konieczność (np. trzeba upiec przygotowane wcześniej ciasto) to i dłużej. Prowadzone są przez nauczycielkę zajęć komputerowych/informatyki oraz techniki w ramach tzw. godzin KN.

Pomysł prowadzenia tego typu zajęć zrodził się z chęci wyjścia naprzeciw potrzebom i zapotrzebowaniu zgłaszanemu przez uczniów.

Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w tych zajęciach i przynoszą na nie z domu niezbędne produkty spożywcze oraz sprzęty. Z funduszy Rady Rodziców zakupione zostały do szkoły takie sprzęty jak: piekarnik elektryczny oraz dwupalnikowa kuchenka elektryczna, które są bardzo przydatne na tych zajęciach.

Celem nadrzędnym jaki przyświecał mi kiedy postanowiłam prowadzić te zajęcia było dawanie dzieciom radości z możliwości realizowania swoich pasji poprzez tworzenie dzieł kulinarnych (przygotowywane przez dzieci np. kanapki to prawdziwe dzieła artystyczne), wspólne ich spożywanie a także pochwalenie się efektami swojej pracy przed rodziną i bliskimi, ponieważ dzieci bardzo często część swoich dzieł kulinarnych zabierają ze sobą do domu i częstują najbliższych.

Bardzo często też przepisy na przygotowywane wspólnie potrawy, wykorzystują później w domu przygotowując to samo z rodziną albo sami dla rodziny co również daje im dużą satysfakcję.

Cele jakie sobie postawiliśmy z uczniami przystępując do tych zajęć to:

Cele ogólne:

  • wyrabianie nawyków przygotowywania potraw zgodnie z zasadami zdrowego żywienia
  • nauka przetwarzania różnych produktów spożywczych
  • nauka przetwarzania różnych produktów spożywczych
  • nauka pieczenia
  • rozwijanie zainteresowań kulinarnych
  • wyrabianie nawyków higienicznych
  • wyrabianie nawyków porządkowania miejsca pracy

Kształtowanie następujących umiejętności:

  • praca i współpraca w zespole
  • dobór odpowiednich sprzętów do wykonania zaplanowanych potraw
  • planowania pracy
  • takie obchodzenie się z produktami spożywczymi, aby traciły jak najmniej ze swoich wartości odżywczych
  • estetyczne podawanie przygotowanych potraw
  • bezpieczna obsługa sprzętu AGD
  • nakrywanie stołu i estetyczne podawanie posiłków.
Od początku istnienia koła wykonywaliśmy kolorowe i zdrowe ozdobne kanapki; sałatki owocowe oraz sałatki warzywne o różnych składach; piekliśmy i nadziewaliśmy naleśniki; piekliśmy i ozdabialiśmy kruche ciasteczka oraz świąteczne (na Boże Narodzenie) pierniczki; smażyliśmy karnawałowe faworki (chrust), piekliśmy ciastka serowe, wykonywaliśmy zapiekanki z różnymi nadzieniami; przed Wielkanocą przygotowywaliśmy jajka faszerowane z różnymi rodzajami farszu; piekliśmy ciasteczka z musli, przygotowaliśmy też czekoladowo_owocowe fondue, oraz wegetariańskie sajgonki. Na najbliższych zajęciach planujemy przygotowywać gofry z różnymi nadzieniami. Pomysły dotyczące planowanych wypieków lub przygotowywania innych potraw wychodzą bardzo często od uczniów i z oczywistych względów dostosowywane są do możliwości naszej szkoły, gdzie nie mamy prawdziwej kuchni, a zajęcia prowadzone są w jednej z sal lekcyjnych.

Powrót na stronę główną
© 2014 Szkoła Podstawowa w Małkowicach, projekt i realizacja Paweł Olszewski